ROCK´N´ALL ERIC CLAPTON

3 hodnocení
 
 

ROCK´N´ALL ERIC CLAPTON. 

Dostupnost Skladem
25 Kč    
Kód produktu 201804
Kategorie ROCK & ALL
 

Časopis Rock’n’All rozšiřuje obsah! Historii znáte. Původní redakce časopisu Rock & Pop jej založila v roce 2015 a první číslo vyšlo 28. července. Poslední ze série s rozmanitou koncepcí klasického hudebního časopisu se objevilo na stáncích v březnu. Titulní stranu obsadil symbolicky opět Frank Zappa. Teď je to Eric Clapton, kdo otevírá novou éru. Příště se můžete těšit na tuzemskou hudební legendu. S původním formátem se však loučit nemusíte! Vybrané recenze desek, reporty z koncertů a zákulisí, aktuality, témata, rozhovory a komentáře najdete také v tištěné příloze Rock’n’All Expres, která bude vkládána jako “rychlé čtení” nejen do našeho magazínu, ale také do dalších prestižních titulů na trhu.

Model “Dva v jednom” nese podle nás vyšší bibliografickou a informační hodnotu, ale představuje větší náklady na realizaci, a tak jsme bohužel museli zvýšit cenu na 149 Kč (pro předplatitele zůstává do konce roku cena původní). Využít můžete také našeho e-shopu nebo partnerského internetového obchodu alza.cz a wooky.cz. Současně dojde k významné změně na stránkách rockandall.cz. V průběhu dubna přeneseme vetšinu vašich oblíbených rubrik na web. Ten projde do konce měsíce redesignem. Věříme, že vám naše produktová konstelace přiroste k srdci.

016 – 8 | Jak šel čas

Kalendárium Erica Claptona od roku 1945 do současnosti

10 – 11 | Dítě bez matky

Jednou z úhelných skladeb Claptonovy sólovky From The Cradle (1994) je předělávka Hicksova bluesového standardu Motherless Child, který má příbuznou DNA se spirituálem Sometimes I Feel Like A Motherless Child, vyjadřujícím beznaděj dítěte odděleného od svých rodičů. I když Claptonovy životní osudy nemají nic společného s otrokářskou érou americké Konfederace, pocit z mladší coververze je kvůli traumatům z dětství neméně intenzívní. (Pavel Víšek)

RnA-4-18_CLAPTON_Dite-bez-matky

12 – 15 | Zrození Slowhanda aneb Léta bluesového puristy I

Období se skupinou The Yardbirds bylo krátké, jenže neuvěřitelně bohaté. Během něj se o Claptonovi začalo nekriticky mluvit jako o kytaristovi všech kytaristů. Vytvořil si pověst pravověrného propagátora blues, přetrvávající paradoxně dodnes, přestože později se věnoval tomuto žánru jen „doplňkově“. Bezesporu jde o jednu z nejdůležitějších etap kariéry. (Tomáš S. Polívka)

16 – 18 | Rok pod vlivem kmotra aneb Léta bluesového puristy II

Plejáda ctitelů kytarového umu se dodnes shoduje, že hra na albu s Johnem Mayallem je tou nejpřesvědčivější a nejvášnivější, jakou kdy Clapton předvedl. Těžko vynášet absolutní soudy, ale něco na tom názoru bude. V třaskavé spolupráci s „kmotrem britského blues“ Eric muzikantsky dozrál. A album Bluesbreakers představuje klenot, na kterém si i čas vylámal zuby. (Tomáš S. Polívka)

RnA-4-18_CLAPTON_u-Mayalla

20 – 25 | Cream

Hvězdná kariéra britského tria může připomínat skoro detektivku nejen v jeho stylizovaném portrétu, pojatém jako případ číslo 2611/68 hudební policie: Předčasné ukončení existence skupiny Cream bez jakékoli náhrady. Tresty „odnětí svobody“ od patnácti do dvaceti pěti let bez možnosti propuštění dostali Eric Clapton, Jack Bruce a Ginger Baker. (Ondřej Krista)

26 | Blind Faith: Slepá víra hory nepřenášela

Cream posunuli laťku ostatním kapelám zvláště na koncertech skoro telepatickou kolektivní improvizací, koncerty na turné byly vyprodané, ale vztahy v triu poznamenala ponorková nemoc a na podzim 1968 skončilo. Nové naděje Eric Clapton vkládal v další skupinu s přívlastkem super, a sice Blind Faith. Po té však zůstaly jediné album i nesplněná očekávání. (Pavel Víšek)

27 – 29 | Derek and the Dominos: Vášeň, která bere vše

V době svého vydání nebylo dvojalbum Layla And Other Assorted Love Songs nijak oslnivě úspěšné, i když ho kritika oceňovala. S odstupem času se ale stalo úhelným kamenem Claptonovy sólové kariéry. Výjimečná kapela, v níž hostoval i Duane Allman, však dlouho pohromadě nevydržela a Erica samotného čekalo po přívalu inspirace temné období heroinového návyku. (Jan Tesař)

30 – 33 | Závislost: Duha nad zkrocenými démony

Vyváženosti motta, které trefně definoval londýnský rodák Ian Dury před více než čtyřiceti lety ve svém pubrockovém hitu Sex & Drugs & Rock & Roll, se Eric Clapton vymykal až sebedestruktivní konzumací drog. Měl však více štěstí než rozumu, protože se postupně dokázal vypořádat nejenom se závislostí na heroinu, ale i neméně devastujícím těžkým alkoholismem. (Pavel Víšek)

34 – 35 | Claptonovy Křižovatky

Na sklonku 20. století se Clapton rozhodl uspořádat vlastní fesťák. Fakt vzniku Crossroads Guitar Festivalu ovšem vypovídá o hlubších věcech než jen o chuti zahrát si na větší „slezině“ ve vlastní režii a dopřát fanouškům kytarového umu více hvězdných jmen najednou. Ve druhém plánu můžeme festival vnímat jako pokání za feťáckou minulost. A ze soupisky účinkujících odvodíme, jakých kolegů si kytarista váží, protože dramaturgii sestavil sám po pečlivém zvážení. (Tomáš S. Polívka)

RnA-4-18_CLAPTON_Claptonovy-Křižovatky

36 – 39 | Sólová alba sedmdesátek s americkou kapelou za zády

Poté, co překonal svou závislost na heroinu, si Clapton uvědomil, že ztratil tři roky života. Nyní se psal rok 1974, měl po boku Pattie a snažil se opět vrátit na scénu. Při poslechu starých bluesových oblíbenců a různých nových nahrávek se mu dostal do ruky demosnímek, který mu dal bývalý spoluhráč z Derek and the Dominos, Carl Radle. (Jan Tesař)

40 – 43 | Planeta šesti strun

Malý atlas Ericových nástrojů je jen povrchním průletem jeho kytarovým parkem. Podrobnější historie některých těchto kousků by zabrala několik stránek časopisu a vyrovnány vedle sebe na stojany by zaplnily slušně vybavený (a dosti hodnotný) krám s hudebními nástroji. (Jan Tesař)

46 – 48 | Eric Clapton jako vážený host…

Je nadmíru jasné, že u kytaristy a skladatele Claptonova formátu bude hostování na nahrávkách jiných kolegů skoro na denním pořádku. Za jeho více než padesátiletou kariéru se tak vedle svých alb objevil i na dalších desítkách hudebních záznamů. Není od věci si některé připomenout. (Petr Adamík)

50 – 51 | Co také kumštýř pronesl

Citáty, výroky, uštěpačné poznámky. (Jan Tesař)

52 – 55 | Převlečené vinyly

Před rokem 1989 se v ČSSR diskografie Erika Claptona redukovala na pouhá dvě alba, které od Polydoru převzal někdejší národní podnik Supraphon. Oba ediční počiny však byly ve své době typické a můžeme na nich pamětníkům připomenout a později narozeným čtenářům přiblížit fenomén licenčních alb, suplujících širokou nabídku za „železnou oponou“ (Pavel Víšek). Jejich obsáhlé průvodní texty ke dvojalbu Wheels Of Fire tri Cream (Jiří Černý) a Claptonově sólovce No Reason To Cry (Petr Dorůžka) byli spíše esejemi než pouhými encyklopedickými hesly.

RnA-4-18_CLAPTON_Prevlecene-vinyly

56 – 60 | V hlavní roli múzy

Podle řecké mytologie poskytovaly dcery Dia a bohyně paměti Mnémosyné hudebníkům, básníkům a příbuzným profesím inspiraci. V životě Erica Claptona múz napočítáme dlouhou řadu, i když s rolemi občas netradičními i zjednodušenými, nemluvě o tom, že kytarista si k jejich hlasům zpočátku udržoval odstup. Múzy jsou totiž rodu ženského a Claptonova traumata s matkou je znevýhodňovala. (Pavel Víšek)

62 – 82 | Komentovaná diskografie

Eric Clapton se pohybuje v hudební branži velmi dlouho a počet desek, které natočil, je enormní. Diskografie se zaměřuje na řadové desky a živáky. Opomíjí singly, které ostatně většinou vyšly jako součást řadovek, stejně tak výběry, obsahující téměř vždy vydaný materiál: výjimkou je komplet Crossroads, kterému se věnujeme podrobněji. Jednotlivé komentáře jsou doplněny citacemi z dobových recenzí, případně dalšími materiály, které se vztahují k danému titulu. (Ondřej Krista)

RnA-4-18_CLAPTON_Komentovana-diskografie

84 – 85 | Střemhlav do současnosti

Snímky slavného kytaristy vezeného halou letiště v Los Angeles na kolečkovém křesle, držícího se za ruku nejmladší dcery, loni v březnu obletěly celý svět. Clapton tehdy kvůli bronchitidě zrušil koncerty. Fotografie jako by napovídala, že přednost už dostane především jeho nejbližší a odpočinek. Zastaví však něco dosud nezdolného muzikanta, který rodinným typem nikdy nebyl? (Petr Nožička)

86 – 89 | Koho zasáhl…

Eric Clapton ovlivnil a stále ovlivňuje bezpočet muzikantů po celém světě. Svoje uznání nebo vyloženě obdiv mu vyjadřuje řada respektovaných českých kytaristů věnujících se rocku, blues i jazzu, což ostatně vyplývá i z následující ankety. Všem byla položená stejná otázka: Jaký je tvůj vztah k Ericu Claptonovi a do jaké míry pro tebe jako kytaristu případně byl vzorem nebo inspirací? Odpovídají Luboš Andršt, Joe Karafiát, Norbi Kovács, Jan Martinek a další. (Petr Korál)

94 – 97 | Když se řekne Eric Clapton

Z vybraných rozhovorů našeho zahraničního spolupracovníka jsme pro vás poskládali mozaiku odpovědí a citátů Claptonových kolegů z branže, týkajících se jeho vlivu nebo třeba jen vzpomínek na vzájemnou spolupráci. Jde mnohdy o žánrově zcela odlišné interprety (namátkou Steve Winwood, Johnny Ramone z Ramones nebo Mike Rutherford z Genesis), což nám dává obrázek o tom, že Claptonův odkaz prochází napříč hudebními styly a boří uměle vytvořené hranice, které si někteří hudební žurnalisté či samotní posluchači během let vytyčili. (Marcel Anders, Petr Adamík)

 

příloha ROCK’N’ALL EXPRES

2 – 3 | Pelmel

The Smiths, Rob Halford, Jonathan Davis, David Bowie, causa Lana Del Rey versus Radiohead, Eagles Of Death Metal

4 – 7 | Zpívající herci & hrající zpěváci

U herců se určité pěvecké a muzikantské schopnosti tak nějak očekávají, a tak není divu, že se leckteré herecké hvězdy a hvězdičky uplatnily i v hudební branži. Ale platí to také naopak, mnozí zpěváci a zpěvačky obstáli ve filmových i televizních rolích. Někteří to dotáhli v obou oblastech tak daleko, že jsou na špičce v obou oborech. (Roman Jireš, ČTK)

8 – 9 | Barbora Poláková: Chtěli jsme přes noc roiztancovat metro

Barbora Poláková dělí svůj talent rovnoměrně mezi hereckou a pěveckou kariéru. Proto je možné, že má za sebou v krátké době nominaci na Českého lva za roli ve filmu Miroslava Krobota Kvarteto a zároveň zahájila turné ke svému druhému albu s názvem ZE.MĚ, které pokřtí na dvou koncertech 22. a 23. dubna v Lucerna Music Baru v Praze. „Jsem teď spíše zpěvačka, ale vždycky budu ráda hrát divadlo i točit filmy,“ říká v rozhovoru pro Rock’n’All absolventka DAMU, která je držitelkou dvou cen Akademie populární hudby Anděl 2015 v kategorii Objev a Píseň roku. (Roman Jireš, ČTK)

RnA-4-18_CLAPTON_EXPRES_Polakova

10 – 12 | Andrea Bocelli: Skromností k nesmrtelnosti

Italský nevidomý tenorista Andrea Bocelli je na scéně už několik dekád, ale až během posledních let proniká do povědomí širší veřejnosti a vymaňuje se z reputace interpreta nepřístupné opery a jednoho hitu. Především díky posledním albům Passione Cinema, kde interpretuje známé hity s hvězdnými hosty, se mu výrazně rozšiřuje fanouškovská základna. Bocelliho plánované květnové vystoupení v Praze je beznadějně vyprodané. Ty méně šťastné potěší, že je u nás předběžně plánovaný další – tentokrát vánoční – koncert na 30. listopad příštího roku. (Dan Sywala)

13 – 15 | Recenze

Něžná noc, Anna von Hausswolff, David Byrne, Doctor P. P., Marpo, Gerard Way

16 – 17 | Čechomor: Nechtěli jsme to dělat jako všichni

Od přelomového roku 2001, kdy Čechomor získal tři ceny Anděl, uběhlo 17 let. Hudebníci kolem zpívajícího kytaristy Františka Černého a houslisty Karla Holase na dalších nahrávkách neusnuli na vavřínech ani neopakovali osvědčené postupy. Ve třicátém roce existence vydali album Nadechnutí s moderním zvukem a novým repertoárem. Za doprovodu Kumpanových muzikantů pod vedením virtuózního trumpetisty Vlado Kumpana se Čechomor skutečně nadechl k ambicióznímu projektu. Více prozradili v rozhovoru oba hlavní protagonisté. (Roman Jireš, ČTK)

18 – 20 | Live

Stick Men, G3, Black Label Society, Therion, Joan Baez

21 | Ze společnosti

Warhol / Warhola, Galerie GOAP, Praha (Michal Straka)

22 – 23 | Korálův atol

RnA-4-18_CLAPTON_EXPRES_Koraluv-atol