ROCK HISTORY 1993
Popis
EDITORIAL
Pro rockovou hudbu v poslední dekádě 20. století představoval rok 1993 křižovatku. Z hlediska dalšího vývoje měly navrch kapely ze Severní Ameriky. Věrozvěsti grunge se snažili nezabřednout do osidel šoubyznysu, důslední byli zvláště Pearl Jam, kteří o sobě dali vědět druhým albem Vs., udržujícím laťku nastavenou prvotinou Ten. Držela se také Nirvana, která na rostoucí popularitu reagovala zemitější deskou In Utero, mimořádné pak bylo její „akustické“ vystou- pení v sérii MTV Unplugged, na němž 18. listopadu v newyorských studiích Sony odhalila písně Kurta Cobaina až na kost. Stejnou váhu však tehdy měla i rocková alternativa. Svoje o tom věděla čtveřice The Smashing Pumpkins z Chicaga, která si druhým multiplatinovým albem Siamese Dream nastavila etalon pro další tvorbu. S vlnou grunge se svezl také punkový kmotr Iggy Pop, který na albu American Caesar připomněl své hlasité začátky. Na širší publikum zacílila Sheryl Crow, která s prvotinou Tuesday Night Music Club nasytila za Atlantikem už tradičně silnou poptávku po nových rockových písničkářkách. Hrdinové stadionového rocku Aerosmith pak s povedeným albem Get A Grip poprvé pokořili vrchol amerického žebříčku.
Nastupující britpop, který v moderním zvuku recykloval výdobytky ostrovní kytarové scény za předcházejících třicet let, za hranicemi Spojeného království musel snášet konfrontaci se silnými zámořskými výboji. Pro čtenáře, kteří hledají záchytné body, připravil důkladnou inventuru britpopových východisek Pavel Zelinka. Za kanálem La Manche tak představovaly jistotu známé tváře, mezi kterými vyčnívali zvláště Paul McCartney, Sting a David Bowie. Do této společnosti patří i Depeche Mode, jejichž syntezátorový pop na albu Songs Of Faith And Devotion dostal rockové hrany. Solitérní talenty zastupovala PJ Harvey, jež s albem Rid Of Me nijak nezaostala za mimořádně silným debutem Dry, a s bezejmennou prvotinou také sexteto Tindersticks. S britskou scénou však byli úzce propojení i „přespolní“, ačkoliv v rámci Commonwealthu byly obě kapely od protinožců – Midnight Oil a Crowded House – výjimkou. Jinak to už měla islandská rodačka Björk, pro níž bylo album se zavádějícím názvem Debut novým začátkem.
V první polovině devadesátek si zaslouží zvýšenou pozornost také naše domácí scéna. Povedenou deskou Maelström si spravila chuť po dobou rozdrobeném debutu Hudba Praha. Mimořádnou formu svými alby prokázali Dunaj, Kurtizány z 25. Avenue i Sebastians – skupina s krátkým poločasem rozpadu, jejíž aktéři naštěstí ještě neřekli své poslední slovo. V roce 1993 nelze pominout ani trvanlivý fenomén, který vytvořil teplický Kabát.
PAVEL VÍŠEK, ŠÉFREDAKTOR
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.