ROCK HISTORY 1972

Neohodnoceno
 
  • 1 z 2
 

Číslo ROCK HISTORY 1972 vyšlo 29. června 2022.

Dostupnost Skladem
219 Kč    
Kód produktu 448
Kategorie ROCK HISTORY
 

Dvacáté páté vydání Rock History dělí od následujícího ročníku více než pět let a ledaco se za tu dobu změnilo. Rock History 1973 vyšla 30. května 2017 jako druhá v pořadí. Původním záměrem bylo po vzoru obdobných západoevropských sérií do obsahu co nejvíce zapojit dobové články z domácích hudebních časopisů. To nebylo obtížné u historicky prvního čísla Rock History 1968, které těžilo z uvolněných časů pražského jara, ale limity ukázal hned normalizační ročník 1973, kdy rockové desky v Československu prakticky nevycházely a psát o nich bylo nepatřičné. Možná právě proto byly do Rock History 1973 „odkloněny“ dvě důležité desky, jež nyní patří do našeho roku 1972 – Kuře v hodinkách, jediné album, které natočilo Flamengo s Vladimírem Mišíkem, a Zelená pošta, tedy výsledek znovunavázané spolupráce dvojice Pavol Hammel a Marián Varga s malým přispěním Radima Hladíka. Tunel kopaný ze dvou stran se podařilo bez větších průniků v obsahu víceméně navázat. Příslovečnou výjimku tvoří obě alba, jež naštěstí v Rock History 1973 nedostala ve společném článku prostor odpovídající jejich umístění v bodované padesátce doposud jediné reprezentativní ankety Československá deska desek aneb To nejlepší za čtvrt století, jejíž výsledky začátkem roku 1991 otiskl Rock & Pop. Rozdílnou váhu samozřejmě má, že obě desky od sebe dělí čtyřicet pět míst, když Kuře v hodinkách skončilo za vítězným Krylovým „Bratříčkem“ a Strakou v hrsti Pražského výběru. V titulním článku Ondřeje Bezra si tentokrát o Flamengu počtete mnohem víc.

Oproti ročníkům staršího data také přibylo alb, která nechytala bronz na výsluní hitparád, ale pro další vývoj rocku byla důležitější než leckteré multiplatinové bestsellery. V Rock History 1972 je to kupříkladu případ desek nastupující „krautrockové“ generace západoněmeckých kapel i trvalek britského folk rocku. Páteřní jsou samozřejmě alba ze zlatého fondu populární hudby, která v obsahu převažují. Stačí namátkou jmenovat Davida Bowieho, jemuž převtělení do Ziggyho Stardusta přineslo po letech zasloužený ohlas, Deep Purple, kteří skvělou formu potvrdili stěžejním studiovým albem i výtečným živákem z japonského turné, nebo The Rolling Stones, kteří na rozdíl od generačních souputníků The Beatles lépe hospodařili s dechem, což kapele kolem Micka Jaggera a Keitha Richardse vychází dodnes. Důležitými kapitolami do artrockové učebnice přispěli Genesis, Gentle Giant, Emerson, Lake & Palmer, Jethro Tull anebo Yes.

Tíživý normalizační rok naštěstí u nás kromě zmíněných milníků alespoň trochu projasnila alba Hany a Petra Ulrychových nebo Petra Nováka. Připomenout se sluší i neprávem opomíjené Gattch, jejichž jediné eponymní album připomíná, že art rock nebyl na Slovensku výsadou jen skupiny Collegium Musicum. V roce, který byl v západním světě na silná alba mimořádně bohatý, si však tuzemští bigbíťáci nutně říkali, že nemusí pršet, jen když kape.

PAVEL VÍŠEK, ŠÉFREDAKTOR